- Introduction to textual criticism: theory and practice of the editing of texts of the Italian tradition, from the Middle Ages to the contemporary age.
- Leopardi’s Canti: critical editions and criticism of variants (= 9 ECTS).
Texts
1. – Alfredo Stussi, Introduzione agli studi di Filologia italiana, Bologna, Il Mulino, 2011 [possibly supplemented, for the widest exemplificative range concerning the ‘philology of the copy’, with Franca Brambilla Ageno, L’edizione critica dei testi volgari, Padova, Antenore, 1984 and/or Giorgio Inglese, Come si legge un’edizione critica. Elementi di filologia italiana, Roma, Carocci, 2006];
2. – Pietro G. Beltrami, La metrica italiana, Bologna, Il Mulino, 2011;
3*. – Gianfranco Contini, Filologia, in Enciclopedia del Novecento, subsequ. in Idem, Breviario di ecdotica, Milano-Napoli, Ricciardi, 1986 [repr. Torino, Einaudi, 1989], pp. 3-66, and in Idem, Frammenti di Filologia romanza, ed. by Giancarlo Breschi, Firenze, Edizioni del Galluzzo, 2007, vol. I, pp. 3-62;
4. – Giacomo Leopardi, Canti, with notes by Franco Gavazzeni and Maria Maddalena Lombardi, Milano, Rizzoli (BUR), 1998;
5. – Franco Gavazzeni, L’unità dei «Canti»: varianti e strutture, Introduzione to commented edition BUR 1998, pp. 5-44;
*6. – Giuseppe De Robertis, Sull'autografo del canto A Silvia, in Idem, Primi studi manzoniani, e altre cose, Firenze, Le Monnier, 1949, pp. 150-168;
*7. – Gianfranco Contini, Implicazioni leopardiane, in Idem, Varianti e altra linguistica, Torino, Einaudi, 1970, pp. 41-52;
*8. – Domenico De Robertis - Mario Martelli, La composizione del «Canto notturno», «Studi di Filologia Italiana», XXX (1972), pp. 293-324;
9* – Giacomo Leopardi, Canti. Critical edition by Emilio Peruzzi with reproduction of autographs, Milano, Rizzoli (BUR), 1981 [extracts];
10* – Giacomo Leopardi, Canti e poesie disperse. Critical edition ed. by Franco Gavazzeni et al., Firenze, Accademia della Crusca, 2009II [extracts].
* asterisked material will be supplied in digital format.