On the 'libretto':
L. BIANCONI, “Il libretto d’opera”, in “Il contributo italiano alla storia del pensiero. Musica”, Istituto della Enciclopedia Italiana, Roma, 2017.
On the musical dramaturgy:
- C. DAHLHAUS, Drammaturgia dell'opera italiana, Torino, EDT, 2005.
On Donizetti and the opera of his time (indicative bibliography: the texts to be studied will be specified at the beginning of the course):
- W. Ashbrook, Donizetti. Le opere, Torino, EDT, 1987, pp. 1-24 (Donizetti e il teatro d'opera del suo tempo) and pp. 25-65 (L'uso delle convenzioni nelle opere di Donizetti).
- F. Della Seta, Italia e Francia nell'Ottocento, Torino, EDT, 1993, pp. 165-208 (part IV: Italia, 1830-1860, extract).
- P. Russo, L'arte internazionale degli operisti italiani in Francia, in Donizetti, Don Pasquale, Milano, Intesa Sanpaolo - Mondadori-Electa - Musicom (series "Vox Imago"), 2019, pp. 73-91.
- R. Vernazza, "Panem et circenses". Teatri e pubblici di Parigi al tempo di Donizetti, in Donizetti, Don Pasquale, Milano, Intesa Sanpaolo - Mondadori-Electa - Musicom (series "Vox Imago"), 2019, pp. 95-105.
On "Don Pasquale" (indicative bibliography: the texts to be studied will be specified at the beginning of the course):
- W. Ashbrook, Donizetti. Le opere, Torino, EDT, 1987, pp. 244-251 (Don Pasquale).
- M. Beghelli, Don Pasquale, compendio di un'epoca, in Don Pasquale, volume di sala (programme and libretto), Teatro dell'Opera di Roma, 2003, pp. 33-40.
- F. Bellotto, Fra "moderno" e "antico": l'emblematico caso di Don Pasquale, in Stagione Lirica e concertistica (Don Pasquale), Teatro Donizetti di Bergamo (volume di sala - programme and libretto), pp. 35-48.
- M. Emanuele, Fisiologia del matrimonio in musica: Lolita e Don Pasquale, in in G. Donizetti, Don Pasquale, volume di sala (programme and libretto), Teatro La Fenice di Venezia, 2002, pp. 143-160.
- P. Fabbri, Una via donizettiana per l'opera comica, in G. Donizetti, Don Pasquale, volume di sala (programme and libretto), Teatro La Fenice di Venezia, 2002, pp. 113-123.
- P. Fabbri, Un "Don Pasquale" rococò: il "Ser Marcantonio" di Anelli e Pavesi, in Il teatro di Donizetti, Atti dei Convegni delle Celebrazioni (1797/1997 - 1848-1998), II: Percorsi e proposte di ricerca (Venezia 22-24 maggio 1997), ed. by P. Cecchi and L. Zoppelli, Bergamo, Fondazione Donizetti, 2004, pp. 187-227.
- G. Guccini, Il mito del 'vecchio in amore' nel Don Pasquale di Donizetti, in Don Pasquale, volume di sala (programme and libretto), Teatro dell'Opera di Roma, 2003, pp. 41-54.
- G. Pagannone, "Quel vecchione rimbambito": conflitti generazionali in Don Pasquale, in G. Donizetti, Don Pasquale, volume di sala (programme and libretto), Teatro La Fenice di Venezia, 2002, pp. 125-140.
- P. Rattalino: ‘Il processo compositivo nel “Don Pasquale” di Donizetti’, in "Nuova Rivista Musicale Italiana", IV, 1970, pp. 51–68, 263–80.
NON-ATTENDING students are advised to contact the teacher for additional readings. However, we strongly recommend the following texts:
- M. Beghelli, Morfologia dell’opera italiana da Rossini a Puccini, in Enciclopedia della musica, directed by Jean-Jacques Nattiez, vol. IV (Storia
della musica europea), Torino, Einaudi, 2004, pp. 895-921.
- P. Fabbri, Metro e canto nell'opera italiana, Torino, EDT, pp. 119-141 ('Il pieno Ottocento').
To follow the lessons it is necessary to have the LIBRETTO of the opera. A copy of the libretto of the first performance will be made available at the
beginning of the course.
NB. Do not use other librettos available online or in CD booklets.
The vocal score of the opera can be found at the following website:
.
NB. THE FULL LISTENING AND THE VISION of the opera in question is an INTEGRAL PART OF THE PROGRAMME.
NB. Material will be provided during the course. NON-ATTENDING STUDENTS are required to find the study material (in the “materiali didattici”/"teaching materials" at the end of the course). For any problems or doubts concerning the bibliography and the retrieval of the materials, please contact the teacher (giorgio.pagannone@unich.it).